Σκοπός της μελέτης είναι η καταγραφή και η αξιολόγηση της επίδρασης του διπλού γλωσσικού περιβάλλοντος στην ανάπτυξη ψυχοπαθολογίας στα παιδιά και τους εφήβους όπως αυτή εμφανίζεται στην καθημερινή μας κλινική πρακτική. Το δείγμα αποτελούσαν 62 δίγλωσσα παιδιά και έφηβοι από 0 έως 18 ετών που προσήλθαν στο ΚΚΨΥ Βύρωνα και Καισαριανής από το 2000 μέχρι το 2005. Η συλλογή των στοιχείων έγινε από τους φακέλους πουτηρούνται στο αρχείο της υπηρεσίας και αφορούσαν το φύλο, την ηλικία, τη γλώσσα καταγωγής, τη διάγνωση και την ύπαρξη οικονομικής μετανάστευσης. Τα ευρήματα από το δείγμα των δίγλωσσων παιδιών συγκρίθηκαν με τους μέσους όρους του συνόλου των περιστατικών (N=2092) που προσήλθαν στην υπηρεσία κατά το ίδιο χρονικό διάστημα. Τα 4/5 του δείγματός μας αποτελούν παιδιά που προέρχονται από οικογένειες οικονομικών μεταναστών. Επίσης, παρατηρείται σημαντική αύξηση των Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών σε ποσοστό τριπλάσιο εκείνου των μονόγλωσσων παιδιών. Στη σχολική ηλικία το μεγαλύτερο μέρος των διαγνώσεων αφορά τις Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές λόγου, κίνησης και μάθησης. Αντίθετα, στη εφηβεία, παρατηρείται υπερδιπλάσια αύξηση του αριθμού των δίγλωσσων εφήβων που παρουσιάζουν ψυχιατρική νοσηρότητα και αφορά τις διαταραχές συμπεριφοράς για τα αγόρια και του συναισθήματος για τα κορίτσια. Tο δείγμα μας εμφανίζει σημαντική ψυχιατρική νοσηρότητα η οποία διαφοροποιείται από εκείνη του υπόλοιπου πληθυσμού των περιστατικών που εξετάζεται στην Υπηρεσία μας. Οι ψυχιατρικές διαγνώσεις διαφοροποιούνται ανάλογα με την ηλικία.

Λέξεις ευρετηρίου: Διγλωσσία, ταυτότητα, ψυχοπαθολογία, μετανάστευση, παιδί, εφηβεία

Ι. Παπαδάκη, Α. Χριστοδούλου, Μ. Παλαιολόγου, Μ. Βλασσοπούλου, Ε. Λαζαράτου, Δ.K. Αναγνωστόπουλος, Δ.Ν. Πλουμπίδης (σελίδα 233) - Πλήρες άρθρο