Πολυάριθμες μελέτες επιβεβαιώνουν τη συννοσηρότητα της ΔΕΠΥ με τις διαταραχές συμπεριφοράς και τις μαθησιακές διαταραχές. Ωστόσο, ασαφής είναι η ειδική συσχέτιση των συμπεριφορικών και μαθησιακών παραγόντων με τη ΔΕΠΥ. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να εξετάσει τις σχέσεις μεταξύ υπερκινητικότητας, απροσεξίας και αναγνωστικής ικανότητας σε μη κλινικό δείγμα. Το δείγμα αφορούσε 201 μαθητές δημόσιου δημοτικού σχολείου των Αθηνών. Χορηγηθήκαν τα ερωτηματολόγια του Achenbach για γονείς και δασκάλους και το ερωτηματολόγιο του Conners, προκειμένου να αξιολογηθούν οι διαταραχές συμπεριφοράς, η έλλειψη προσοχής και η υπερκινητικότητα. Η αναγνωστική ικανότητα αξιολογήθηκε από ένα τεστ ανάγνωσης κατάλληλο για μαθητές δημοτικού. Οι διαταραχές προσοχής που αναφέρθηκαν από τους δασκάλους είχαν θετική συσχέτιση με χαμηλότερες ικανότητες ανάγνωσης, αλλά όχι η υπερκινητικότητα και οι διαταραχές συμπεριφοράς. Η συσχέτιση των αναγνωστικών δεξιοτήτων με τα αποτελέσματα από τα ερωτηματολόγια του Achenbach ήταν πολύ χαμηλή, ιδιαίτερα αυτών που απαντήθηκαν από τους γονείς. Τα κορίτσια έδειξαν υψηλότερη αναγνωστική ικανότητα και λιγότερη «υπερκινητικότητα» από τα αγόρια. Παρατηρήθηκε σύμπτωση των απαντήσεων των εκπαιδευτικών στα δύο διαφορετικά ερωτηματολόγια Conner και Achenbach. Αντίθετα, η σύμπτωση μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών στο ερωτηματολόγιο του Achenbach ήταν πολύ χαμηλή. Η ύπαρξη υπερκινητικότητας χωρίς διαταραχή προσοχής δεν συσχετίσθηκε με μειωμένη αναγνωστική ικανότητα. Τα ευρήματα της παρούσας μελέτης μπορούν να συμβάλλουν στο θεραπευτικό και εκπαιδευτικό σχεδιασμό της αντιμετώπισης των παιδιών με αυτές τις δυσκολίες.

Λέξεις ευρετηρίου: διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητα, απροσεξία, αναγνωστική ικανότητα, συμφωνία γονέων-εκπαιδευτικών

Ε. Λαζαράτου, Μ. Βλασσοπούλου, Γ. Ζέλιος, Ζ. Καλογεράκης, Δ.Ν. Πλουμπίδης, Δ.Κ. Αναγνωστόπουλος, Γ. Δελλατόλας (σελίδα 304) - Πλήρες άρθρο (Αγγλικά)