Studies on ADHD show high comorbidity with behavioural and learning disorders. However, the specific association of behavioural and attention factors with learning disorders is not clear. The aim of this study is to examine the relationships between hyperactivity, inattention
and reading ability in a non-referred sample in Greece. Data were collected from 201 pupils attending second grade in public school in an Athens district. The CBCL was administrated to parents in order to evaluate behavioural disorders, inattention and hyperactivity. Teachers completed
the CBCL and the Conner’s scale. Reading ability was assessed by a reading test appropriate for second grade. Attention difficulties reported by the teacher were associated with lower reading
skills, but hyperactivity and behaviour disorders were not. Correlations of reading skills with CBCL scores were very low, especially through parental ratings. Girls showed better reading skills and less
“hyperactivity” than boys. There was consistency in teachers’ ratings between the Conner’s and the CBCL. Teacher-parent concordance on CBCL was very low or absent. Report of hyperactivity without report of attention problems was not associated with reading difficulties in a non-referred Greek
sample of second grade schoolchildren. This observation must be considered when therapeutic and/or educational planning is undertaken. Key words: attention-deficit hyperactivity disorder, inattention, reading ability, parent-teacher
agreement

Πολυάριθμες μελέτες επιβεβαιώνουν τη συννοσηρότητα της ΔΕΠΥ με τις διαταραχές συμπεριφοράς και τις μαθησιακές διαταραχές. Ωστόσο, ασαφής είναι η ειδική συσχέτιση των συμπεριφορικών και μαθησιακών παραγόντων με τη ΔΕΠΥ. Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι να εξετάσει τις σχέσεις μεταξύ υπερκινητικότητας, απροσεξίας και αναγνωστικής ικανότητας σε μη κλινικό δείγμα. Το δείγμα αφορούσε 201 μαθητές δημόσιου δημοτικού σχολείου των Αθηνών. Χορηγηθήκαν τα ερωτηματολόγια του Achenbach για γονείς και δασκάλους και το ερωτηματολόγιο του Conners, προκειμένου να αξιολογηθούν οι διαταραχές συμπεριφοράς, η έλλειψη προσοχής και η υπερκινητικότητα. Η αναγνωστική ικανότητα αξιολογήθηκε από ένα τεστ ανάγνωσης κατάλληλο για μαθητές δημοτικού. Οι διαταραχές προσοχής που αναφέρθηκαν από τους δασκάλους είχαν θετική συσχέτιση με χαμηλότερες ικανότητες ανάγνωσης, αλλά όχι η υπερκινητικότητα και οι διαταραχές συμπεριφοράς. Η συσχέτιση των αναγνωστικών δεξιοτήτων με τα αποτελέσματα από τα ερωτηματολόγια του Achenbach ήταν πολύ χαμηλή, ιδιαίτερα αυτών που απαντήθηκαν από τους γονείς. Τα κορίτσια έδειξαν υψηλότερη αναγνωστική ικανότητα και λιγότερη «υπερκινητικότητα» από τα αγόρια. Παρατηρήθηκε σύμπτωση των απαντήσεων των εκπαιδευτικών στα δύο διαφορετικά ερωτηματολόγια Conner και Achenbach. Αντίθετα, η σύμπτωση μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών στο ερωτηματολόγιο του Achenbach ήταν πολύ χαμηλή. Η ύπαρξη υπερκινητικότητας χωρίς διαταραχή προσοχής δεν συσχετίσθηκε με μειωμένη αναγνωστική ικανότητα. Τα ευρήματα της παρούσας μελέτης μπορούν να συμβάλλουν στο θεραπευτικό και εκπαιδευτικό σχεδιασμό της αντιμετώπισης των παιδιών με αυτές τις δυσκολίες.

Λέξεις ευρετηρίου: διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητα, απροσεξία, αναγνωστική ικανότητα, συμφωνία γονέων-εκπαιδευτικών

Ε. Λαζαράτου, Μ. Βλασσοπούλου, Γ. Ζέλιος, Ζ. Καλογεράκης, Δ.Ν. Πλουμπίδης, Δ.Κ. Αναγνωστόπουλος, Γ. Δελλατόλας (σελίδα 304) - Πλήρες άρθρο (Αγγλικά)